HBC Netwerkborrel op het strand | Standclub DOEN!

woensdag 15 juni
ARCHIEF

Terugblik

Avond aan zee

Druilerige woensdag 15 juni? Niets daarvan, de zon straalt voor de 25e bijeenkomst van de Haagsche Business Club bij strandclub Doen! Geen plakkerige plastic stoelen maar lome loungebanken. Doen! heeft het perfecte decor en de acteurs en actrices verstaan hun rol. ‘Oude versus Nieuwe Media’ staat er op de agenda.

Oud? Raar woord. Klinkt als ouderwets. Oubollig. Belegen. Afgedankt. Nieuw is fris en altijd beter dan oud. Toch? Tja, het is wat met die media. De democratisering is een feit. Het oude adagium ‘the medium is the message’ maakt plaats voor de ‘messenger is the message’. We gaan van ‘wij van wc-eend’ naar ‘ik als consument’. Het primaat van de media vervaagt, want je hebt je eigen medium in je eigen hand. Letterlijk.

Leontine Smith (Smith Communicatie), Ron Esser (LeaseMotive) en Martin Pronk (Noclichés) geven hun visie op het hete thema. Leontine constateert dat bedrijven nog steeds teveel vanuit middelen denken. “Je doel moet eerst helder zijn, de boodschap dus. Dan pas op zoek naar de meest geëigende media.” En over oud en nieuw? “Jonge meisjes vinden twitter voor oudere mensen - daarmee bedoelen ze 30-plussers”. Zo, die zit. Even slikken. Ron Esser ziet voor gedrukte media geen rol meer in het leven van 40-minners. Maar hij biedt troost: het is toch en/en, geen of/of. Deze automan is voorzichtig, want “schade zit in klein hoekje en herstel kost tijden”. Kwestie van mediawijsheid.

De werknemer als ambassadeur komt ter sprake. Natuurlijk, het fenomeen is bekend, maar nu sterker (meer uitgesproken) en sneller (nu meteen) dan ooit. Meningen vliegen je om je oren via twitter. En werkgevers checken potentiële werknemers. Oppassen dus, voor beide partijen. Tijd voor spelregels? De aanwezige advocaten trekken hun wenkbrauwen op.

Martin Pronk is serieus, want ziet grote gevolgen voor het marketing denken en doen. Van wij, ons en ons product naar ikke. “Aanbevelingen via sociale media door vrienden, kennissen en studenten zijn ineens stukken geloofwaardiger. Meer dan 70% van veel aankopen worden nu bepaald door wat je vrienden ervan vinden.” Om maar te zwijgen over wat kinderen over hun ouders allemaal twitteren. “De schellen vallen van je ogen wanneer je even kijkt”. Dus voor Martin staan bewustzijn, kennis en inzicht voorop. “Bedrijven moeten echt aan het werk. Wat is ‘t, wat kan ‘t?”

Veel wijze raad en nu meteen twitteren dat ’t leuk was bij Doen! Nog leuker? Hugh Hefner (hoezo oud?) voor Bavaria: http://www.youtube.com/watch?v=zT-bG7rO91g

Jan Willem van Kleef www.klanqbord.nl