Terug naar overzicht

STIJGENDE STEMMING OP ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

14 december 2012

Als kakelvers lid van de Haagsche Business Club schreef ik mij meteen in voor de excursie naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA) op woensdag 12 december 2012. Het zou een rondleiding worden, maar ineens kreeg ik van Raymon een e-mail bevestiging voor een vlucht. Bleek een grapje – jammer, want als bevlogen modelvlieger kan ik niet vaak genoeg zelf in een vliegtuig zitten. Toen we op RTHA aankwamen leek het er toch nog even op, want we moesten alle veiligheidsrituelen doorlopen voor een gewone vlucht. Riemen af, sleutels en tas in de bak, jas uit, vertrouw ze niet hoor, die HBC-ers. Zo’n club zonder ballotage…

Wel interessant, de ontwikkeling die ‘Zestienhoven’ doormaakte. Anne-Marthe den Hartog van RTHA gaf er een presentatie over. Eerst succesvol in de dertiger jaren, na de oorlog in 1953 heropend en vervolgens een bestaan leidend van ups en downs, waarbij een dalend aantal passagiers het opstijgende aantal steeds meer overtrof.

Tot de luchthaven werd overgenomen door Schiphol. De terminal en passagiershallen werden gemoderniseerd, de start- en landingsbaan verbeterd en zie, deze laatbloeier blijkt toch een schot in de Rotterdamse roos. Zelfs zodanig, dat Rotterdam The Hague Airport, erin slaagde om Lufthansa binnen te halen. Het resultaat is een forse uitbreiding van het aantal bestemmingen, zoals account manager Danny Verwer van Lufthansa uiteenzette. Vanuit RTHA kun je tegenwoordig naar ruim 40 bestemmingen vliegen, waaronder München, Londen, Valencia, Istanbul, Moskou en Palma de Mallorca.

Na de presentatie was er een netwerkborrel met smakelijke Lufthansahapjes, gevolgd door een ‘luchtvoetige’ apotheose: een bustocht over het vliegveld met Anita Wadman van RTHA aan de microfoon. Als direct marketing copywriter ben ik altijd nogal kritisch geweest over humor in verkopende reclame. Meestal onthou ik de grap (als ik ‘m snap) en heb ik achteraf geen idee om welk product het ging. Maar Anita heeft op aanstekelijke wijze aangetoond dat je ook met humor je boodschap indringend kunt overbrengen. Als ‘oudste bloemenmeisje’ bij het vertrek van de koningin en als gemankeerde stewardess (nou sta ik maar in ‘n bus) kreeg ze de lachers op Rotterdamse wijze op haar hand, maar tijdens het lachen sloeg ze toe: telkens weer die boodschap dat je op RTHA je auto 100 meter van de terminal kunt parkeren, dat je geen 2 uur van tevoren hoeft te komen zoals in het ‘020-gebied’ (ze kreeg de naam Schiphol niet uit haar mond), maar slechts drie kwartier, dat er vele bestemmingen zijn bijgekomen en dat je op RTHA toch ook werkelijk alles had wat je als zakenman of vakantieganger maar kon wensen. Ik ken het nu helemaal uit mijn hoofd. Over verkopen gesproken.

Voor mij kreeg de avond nog een happy landing. Er werden twee retour vliegtickets Rotterdam-München verloot onder degenen die hun visitekaartje hadden ingeleverd.
En wie was de winnaar? Ondergetekende. Ga ik dus toch nog vliegen. Met Lufthansahapjes. En nu maar hopen dat Anita ook aan boord is. Dank aan allen die deze avond mogelijk hebben gemaakt!

Piet Bogaards
www.pietbogaards.nl

Kijk hier voor de fotoreportage: http://bit.ly/QYbuBJ

_bhl2280_large
Door Marco Nicolai om 09:40